1 januari 2008: De A73-zuid tussen St. Joost en Venlo wordt officieel opengesteld voor het verkeer. Eindelijk is de Noord-Zuid verbinding klaar en zijn de dorpen langs de Napoleonsweg verlost van de verkeersoverlast die zij decennia hebben moeten trotseren.
Een pracht van een nieuwe weg met 2 tunnels voorzien van de laatste high tech snufjes. O wat zijn wij Limburgers blij.
De blijdschap was van korte duur, bovenstaand verhaal is een modern sprookje. De weg ligt er en de tunnels zijn ze ook niet vergeten maar van blijdschap is geen sprake. Vanaf het begin is het een en al ellende. De tunnels waren en zijn nog steeds niet klaar. Je mag er wel door maar niet harder dan 70 per uur en iedereen moet over één rijstrook. Ik kan af en toe de verleiding niet weerstaan om gebruik te maken van de oude route omdat dat vaak sneller gaat.
Na anderhalf jaar schijnt er schot in de zaak te komen. Maar dan moeten de tunnels eerst weer even dicht. Vanaf 1 september gaat de Roertunnel op slot, dag en nacht. Een maand later volgt de Swalmertunnel. Op 1 december 2009 – met bijna 2 jaar vertraging – moeten de tunnels dan definitief en geheel open gaan. 2 rijstroken met 100 km/u. Minister Eurlings kan – of wilt – echter geen garanties geven dus het blijft nog onzeker.
Fijn zo’n tunnel, zou het beter gaan met de A2-tunnel in Maastricht?